ماه جهان ..
بر منتظران این خبر خوش برسانید
کامشب شب قدر است همه قدر بدانید
با نور نوشتند به پیشانی خورشید
ماهی که جهان منتظـرش بود درخشید
بر منتظران این خبر خوش برسانید
کامشب شب قدر است همه قدر بدانید
با نور نوشتند به پیشانی خورشید
ماهی که جهان منتظـرش بود درخشید
روزی در برگه تقوبم خواهند نگاشت…تعطیل رسمی-روز ظهور امام مهدی
… و باز نیمه شعبان از راه رسیده است و همه غرق در شادی و سرورند. نیمه شعبان ، جشن بزرگ شیعیان جشن تولد آقای عالمیان
زهي خجسته زماني که يار باز آيد
به کام غمزدگان غمگسار باز آيد
اگر فداي امام زمان نخواهد شد
ز سر چه گويم و سر، خود چه کار باز آيد
ما معتقديم که عشق سر خواهد زد
بر پشت ستم کسي تير خواهد زد
سوگند به هر چهارده آيه نور
سوگند به زخم هاي سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر مي گردد
مهدي به ميان شيعه برمي گردد
گفتم که خدا مرا مرادي بفرست
توفان زده ام مرا نجاتي بفرست
فرمود که با زمزمه يا مهدي
نذر گل نرگس صلواتي بفرست
براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است:
1- غسل، كه باعث تخفیف گناهان مىشود.
2- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است كه هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دلها بمیرند.
3- زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب
و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات: “اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ.” و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود .
اى نسیم سحر آرامگه یار كجاست
منزل آن مه عاشق كش عیار كجاست
هرسر موى مرا با تو هزارانكاراست
ماكجاییم و ملامتگر بى كار كجاست
ساقى و مطرب و مى،جمله مهیاستولی
عیش، بى یار مهیا نشود یار كجاست
همه هستى ام را كه ذره اى از لطف بى نهایت اوست، خاك قدمت كردم، شاید بیایى و نفسى بر این خاك تیره ، پاى عنایت گذارى. آنگاه است كه چشمان همیشه منتظر نرگس، توتیایى خواهد یافت كه جهانى را تواند روشنى بخشد و قافله هستى را راه نماید.
اى مهربانترین! ببین كه از اشك، سرشارم؛ ببین كه مرغ دلم در آسمان آرزوها چگونه بال و پر مى زند؛ ببین كه دستان نیازمند، جز در آستان تو اجابت را نمى یابد. پس بیا و شب هاى تنهایى دلم را كه در هر گوشه آن هزار یلدا خفته است، ستاره باران كن.
اى جانان جان! از فیض نگاه توست كه عشق در خانه قلبمان مى تپد، و رود زندگى در رگ هاى عمر، جارى است.
ترنم عاشقانه ترین كلاممان، موسیقى آرام نام توست، كه به تار هستى، زخمه شوق مى زند و آهوى عاشقى را چابك تر از همیشه به هر سو مى برد.
اى همیشه سبز! چشم به راه آمدنت، در جاده هاى سرد انتظار، ره مى پیماییم. شاید آینه اشكمان نیم نگاهى از رخ مهتابى ات را حسرت به دل نماند.
اى سرخترین سپیده! مهر خونین چشمانمان در انتظار صبح صادق دیدار توست كه هر بامداد سر بر مى كند، تا شاید دراین بى نهایت اندوه، نشانى از تو بجوید، كه بى تو راه گم كردگانیم در این حیرت. اى وارث لب تشنگان! تشنه دیدار توایم و سال هاست كه جز سراب هزار رنگ دنیا، اجابتى به خود ندیده ایم.
بیا كه كام عطشناك زندگى در انتظار زلال حضور تو به تمنا نشسته است.
در رؤیایى ترین شب هاى دل، نام تو آذین تنهایی هاى بى پایان ماست. اى بهترین همیشه و اى همیشه بهترین! انجماد ذهن خسته من، شعاعى از تو را مى خواهد تا زمستان زندگى را از طراوت بهار تو لبریز كند.
اى تمام زیبایى! عشق تنها با تو معنا مى شود و دلدادگى، كودك نوآموز دبستان كوى توست.
تو جانى و همه خوبی هاى عالم، كالبد.
تو بهارى و همه فضیلت ها، چون شاخه هاى تودر تو، تو را انتظار مى كشند.
اگر هنوز آیین مهرورزى غبار خاموشى نگرفته است، چون مهر رخ تو برآیینه ها مى تابد. اگر هنوز امیدى است، چون گرماى نفس تو چون نسیم بهارى، جان مى بخشد و شكوفایى مى آورد.
تو را و میلاد تو را بیش از آن دوست مى داریم كه كودكان مهر مادر را.
تو را و میلاد تو را بیش از آن دوست مى داریم كه تن، جان را.
تو را و میلاد تو را بیش از آن دوست مى داریم كه یعقوب، یوسف را.
تو را و میلاد تو را همیشه از همه دوست داشتنی ها، بیشتر دوست مى داریم.
در این عصر ولایت تام الهی با حضرت مهدی (علیه السلام) است. و آن بزرگوار چشم عالم امکان و واسطه غیب است. نقل شده است که به حضرت امام هادی (علیه السلام) نوشتند: شخصی مایل است حاجات خصوصی و اسراری را با امام خویش در میان گذارد همانگونه که دوست دارد با پروردگارش بازگوید، پس آن حضرت در جواب نوشت:
اگر حاجتی داشتی، پس لبهایت را [به شکل گفتن آن] حرکت بده که همانا جواب به تو خواهد رسید.
بنابراین إستغاثه و عرض حاجت به آن حضرت به زبان خاص و وقت مخصوصی مقیّد نیست، بلکه آنچه مهم است؛ اصلاح دل و توجه کامل و توبه از گناهان و یقین ثابت و اعتقاد راسخ میباشد.
با این وجود برای توسل به حضرت دعاهای زیادی سفارش شده است که به این موارد می توان اشاره کرد:
1. دعای عهد
2. زیارت آل یس
3. زیارتنامههای مربوط به امام عصر(عج)
4. دعاها مانند دعای افتتاح، عدیله و ندبه
5. رفتن به مکان های منسوب به آن حضرت
6.نماز ها مانند نماز امام زمان(عج)
7. صلوات بر آن حضرت
8. صدقات، احسان و انفاق
9.نذر و عهد
10.صدقات جاریه و اقدامات ماندگار
11.عریضه نویسی
در ذکر توسّل به مولایمان صاحب الزمان علیه السلام آمده است:
«اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ وَحُجَّتِکَ صاحِبِ الزَّمانِ إِلّا أَعَنْتَنِی بِهِ عَلی جَمِیعِ أُمُورِی وَکَفَیْتَنِی بِهِ مَۆُونَةَ کُلِّ مُوذٍ وَطاغٍ وَباغٍ وَأَعَنْتَنِی بِهِ فَقَدْ بَلَغَ مَجْهُودِی وَکَفَیْتَنِی کُلَّ عَدُوٍّ وَهَمٍّ وَغَمٍّ وَدَینٍ وَوُلْدِی وَجَمِیعَ أَهْلِی وَإِخْوانِی وَمَنْ یَعْنِینِی أَمْرُهُ وَخآصَّتِی آمِینَ رَبَّ العالَمِینَ»؛ بار خدایا! من از تو میخواهم به حقّ ولیّ و حجّتت صاحب الزمان علیه السلام که مرا بر تمام امور یاریام کنی و به خاطر او شرّ هرگونه موذی و سرکش و ستمگری را از من دور گردانی و به آن حضرت مرا یاری دهی که تلاشم به آخر رسیده و هرگونه دشمن و همّ و غمّ و اندوه و قرض را از من و فرزندانم و تمام خاندانم و برادرانم و هر کس که کارش به من مربوط میشود، و بستگان نزدیکم، کفایت کنی اجابت فرمای ای پروردگار عالمیان.
از تولد حرف ميزني. تولد دوباره روزيهاي معنوي و مادي. تولد ديگرباره جانهاي عاشق سرفرازي. مكث ديدار و زيبايي بر دشت خشك بيكسي و تنهايي. حضور پيوسته باران بر كامهاي تشنه ابدي. از راه ميرسي، بيدار ميشويم، راه ميرويم و همه سرزمينهاي نرفته دانش و انديشه، در كنار خاك پاي تو، بر ما مكشوف ميشود. به جزاي ستمها كه بر خلايق مظلوم؛ آوار گشته بود. بر سر ظالمان، غضب ميباري و شيوه نوازش را ترويج ميكني. در انتظار توييم!
عدالت، ميوه درخت ظهور است كه با دستهاي نيرومند و آسماني تو غرس ميشود. عدالت، يعني برآمدن و تابيدن ماه براي همه چشمها؛ حتي نابيناها و شبپرهها. نزديكتر ميشوي، قرآن ميخواني و لبخند ميزني. من همان رؤياي صادقهام كه در قلب خدا تعبير شد و اينك تعبير رؤياي خدا در سرزمين سوخته انسان.
قصه شوق، محال است به تقرير آيد. كسي چه ميداند راز رسيدن در دل يك مشتاق كه مهجور مانده است چيست؟ كسي چه ميداند جز دل روشن تو؟!
ما از رفتن، تمناي رسيدن داريم و كوي مهدي خدا، انگار نزديك است؛ زير پلك يك ندبه، روي آواز يك سجاده و بر بلنداي شكفتن يك صبح آدينه. از رو به روي خانه كعبه، صدايمان زدهاي كه: من گنجينه خدايم؛ اوج آرزوهاي ديرينه، با سيرتي شبيه محمد(ص)، با شوري به وسعت دلتنگي و با جشني از جنس خوشبختي.
همه در جستوجوي كوي تواند، بي آنكه خوب تو را شناخته باشند.
همه در هواي روي بهارند؛ بي آنكه از غصه زمستان، به تنگ آمده باشند.
همه در غربت شب، خوابيدهاند، بي آنكه از صداي خروس سحري سراغ بگيرند.
پهناي شهر را وجب به وجب، گام به گام، كاويدهام. از نردبانهاي كوتاه و بلند مذاهب و مكتبها، ايسمها و فلسفهها،
از همه عبور كردهام. رفتهام، فرو افتادهام، برخاستهام و خستهام.
ميگويند تو گشايشي. فرج تويي. اين گشايش بايد شبيه يك گلستان باشد، پر از جوانههاي صداقت.
جايي براي تبسم بيدغدغه.
من منتظرم.
ای عزیز بزرگوار! همواره کبوترانه نگاهت می کنم و با اشتیاق، دانه دانه محبت تو را می چینم. یاد تو، پر پروازم می دهد. نامت، آوازم می دهد! ذکر فضایل تو، مرا به سرآغازهای نیکو، رهنمون می شود. دلم اسیر مهر تو می شود، یک آسمان ستاره شادی، در کهکشان وجودم سوسو می زند. هر دم، از خورشید وجود تو، که گرمابخش دلهای همگان است،نیرو می گیرم و به اوج آسمان معنا راهی می شوم!
ای امید همه! ای بلندترین زمزمه! ای بی هیچ فاصله! ای زداینده هر چه واهمه! به راستی که هر کس از برکت نگاه تو بگریزد، در انجمادی تیره و در انزوایی سرد و ساکت محبوس می ماند. هر که از تو دوری کند، دیر یا زود، باید از خاکستر اشتباه تیره خود فرارکند و با تن شویه در اقیانوس رحمت تو قرار بیابد. هر کس پریشان محبت تو شود، پشیمان نخواهد شد!
ای آسمان بلند فضیلت! ای بلندای عظمت! ای راهنمای سبز حقیقت! ای ژرفای هستی و طراوت! یاد و نام تو، برترین و زیباترین گلی است که دردلهای مومنان می روید. گلی که هیچ گاه پژمردگی ندارد. گل خوشبویی که تا ظهور خورشید رویت، هماره می پاید.
عشق تو در دلهای ما، مستدام باد!
امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت مهدی علیه السلام مانند حضرت یوسف است. وقتی برادرانش بر او داخل شدند، حضرت یوسف برادران را شناخت ولی برادران او را نشناختند. امام زمان علیه السلام نیز در بازارهای شما راه می رود، معامله می کند، با شما صحبت می کند، روی فرش شما راه می رود، شما را می شناسد ولی شما او را نمی شناسید.
«وقتی برادران یوسف وارد مصر شدند حضرت یوسف علیه السلام آنها را پذیرفت. هنگام برگشتن برادران فرمود؛ اگر آمدید، بنیامین را بیاورید تا به شما گندم بیشتری بدهم والا گندم نمی دهم. برادران که بنیامین را آوردند حضرت یوسف دستور داد پیمانه گندم را در بار وی بگذارند و سپس بنیامین را به اتهام سرقت نگه داشتند. خودش را به بنیامین معرفی نموده و او را در آغوش کشید». این خلاصه ای از داستان یوسف و برادرانش بود و اما چند نکته مهم:
6 ـ اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان (علیه السلام): همان طور كه مى دانیم در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) مردم موظفند در تمام كارها و حوادث، به توصیه ى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)بویژه امام زمان (علیه السلام) به فقهاى جامع الشرایط ـ كه نواب عام آن حضرت هستند ـ مراجعه كنند و به احكامى كه آن ها طبق موازین شرعى صادر مى كنند، عمل نمایند.
7 ـ دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام) و تعجیل فرج ایشان: منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور امام زمان (علیه السلام)را درخواست مى نماید.
8 ـ صدقه دادن براى سلامتى امام زمان (علیه السلام)
9 ـ انجام اعمال عبادى مانند خواندن نماز و قرآن، زیارت نمودن به نیابت از امام زمان (علیه السلام)
10 ـ توجه به اماكنى كه مورد عنایت امام زمان (علیه السلام) است نظیر مشاهد مشرفه، مسجد سهله، مسجد جمكران و …
11 ـ توسل به امام زمان (علیه السلام) و زیارت آن حضرت با زیارت ها و دعاهایى كه در كتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آمده و از آن جمله موارد ذیل است:
الف) دعاى عهد كه هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود: اللهم رب النور العظیم و رب الكرسى الرفیع … ،
ب) دعاى اللهم عرفنى نفسك فانك لم ان لم تعرفنى نفسك … این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود،
ج) دعاى كه براى برآورده شدن حاجات ذكر شده است و با این عبارت شروع مى شود: الهى عظم البلاء و برح الخفاء …،
د) دعا براى سلامتى امام زمان (علیه السلام): اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن …،
هـ) دعاى حضرت مهدى (علیه السلام) كه با این عبارت آغاز مى شود: اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المصیبته …، و) زیارت آل یاسین. جهت توضیح بیشتر به كتابهاى (وظیفة الانام) و (شیوه هاى یارى قائم آل محمد علیه السلام) مراجعه شود.
در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.
از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود:
1 ـ شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یك فرد منتظر تلاش براى كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا كه انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر كس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.»
2 ـ تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى (خود سازى فردى): منتظر واقعى همیشه در صدد كسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است.
3 ـ تلاش براى اصلاح جامعه (خود سازى اجتماعى): تلاش براى برطرف كردن مفاسد اجتماعى از طریق امر به معروف و نهى از منكر و اهتمام براى تربیت نسل مهذّب و كارا و خلاصه آماده سازى زمینه براى ظهور امام زمان (علیه السلام)یكى از وظایف منتظر واقعى است، چون تا زمینه ى ظهور فراهم نگردد امكان ظهور امام زمان (علیه السلام)میسر نخواهد شد.
4 ـ كسب آمادگى هاى فكرى و فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان (علیه السلام): چرا كه آن حضرت پس از قیام به یارانى نیاز دارند كه حداقل در یكى از عرصه ها بتواند مفید واقع گردد.
5ـ توبه از گناهان
حضرت اميرالمؤمنين(ع) در خطبه معروف به «خطبه البيان» كه در بصره ايراد فرمودند، در بيان علائم و نشانه هاي ظهور امام زمان(عج) و نيز وقايع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبي فرمود كه در بخشي از آن آمده است:
پس از آن كه حضرت صاحب الزمان(عج) در ابتداي ظهور، ياران خاص خويش، يعني همان 313 نفر را مورد آزمايش قرار مي دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مكه به مدينه، سه بار رفت و آمد مي كنند، آن بزرگوار بين صفا و مروه بر آنان ظاهر مي شود و خطاب به آنان مي فرمايند: «اني لست قاصعاً امراً حتي تبايعوني علي ثلاثه خصله تلزمكم لاتغيرون منها شيئاً و لكم علي ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذكر لنا ما انت ذاكره، يا ابن رسول الله!»؛
«هيچ برنامه روشني براي شما ارائه نمي دهم، مگر اين كه با من هم پيمان شويد كه سي خصلت را همواره مراعات كنيد و هرگز هيچ يك از آنها را تغيير ندهيد و رها نكنيد، در برابر پيماني كه شما با من مي بنديد، من هم با شما پيمان مي بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»
آنان عرض مي كنند: ما گوش به فرمان و مطيع هستيم، اي پسر پيامبر خدا! هر شرطي كه مي خواهي مطرح فرما، پس از آن كه ياران اعلان آمادگي كردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف كوه صفا حركت مي كند و آنان نيز همراه آن حضرت حركت مي كنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان مي فرمايد: «اما آن سي نكته اي كه بايد منشور هم پيماني شما با من باشد، مواردي است كه در ذيل مي آيد:
1- هرگز از اطاعت من سرپيچي نكنيد و از هيچ يك از اصول توافقات عقب نشيني نكنيد.
2- هرگز دست به دزدي نزنيد.
3- هرگز به زناكاري آلوده نگرديد.
4-هرگز فعل حرام انجام ندهيد.
از ديگر نشانه هاي منتظران ظهور اين است كه بسيار اهل امر به معروف و نهي از منكر هستند و دوست دارند جامعه اصلاح شود، از همين رو اين فريضه يكي از اركان اصلي در باب مهدويت و نشانه منتظران ظهور است.»
غافل نبودن از ياد امام مهدي(عج) و گوش به فرمان نايب امام بودن را از جمله خصوصيات بارز منتظران ظهور است: «در زمان حاضر توجه به فرامين نايب امام زمان كه همانا مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي مدظله العالي است مي تواند منتظران ظهور را به سرچشمه اصلي زلال ولايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام نزديك تر كند.»
امام مهدي(عج) در توقيعي به شيخ مفيد مي فرمايند: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نيست.» و در قسمتي ديگر از اين توقيع آمده است: «ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم؛ اگر جز اين بود دشواري ها و مصيبت ها بر شما فرود مي آمد و دشمنان شما را ريشه كن مي كردند.»
ويژگي بارز در مورد امام زمان(عج) اين است كه شباهت زيادي به پيامبر اكرم(ص) دارد و ايشان داراي كمال موسي، شكوه عيسي و شكيبايي ايوب(ع) است.
روايت است از پيامبر اعظم(ص) كه فرمودند: بالاترين جهاد امت من انتظار فرج است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد مهدي مرادي كارشناس امور فرهنگي و مدرس حوزه علميه در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد: « دو نوع انتظار وجود دارد، يكي انتظاري است كه سازنده است و ديگري انتظاري است كه ويرانگر است.»
مرادي در تشريح اين سخنان مي گويد: «انتظار سازنده اصلاح گراست و داراي شرايط و ويژگي هايي است. اما انتظار ويرانگر هم همان است كه معتقد است بايد جامعه را به فساد كشاند تا ظهور حضرت ميسر گردد.»
اين كارشناس امور فرهنگي به فرهنگسازي در باب مهدويت اشاره مي كند و تصريح مي كند: «بايد با فرهنگسازي در جامعه موضوع مهدويت و انتظار را نهادينه كنيم، امروز خيلي از افراد هنوز با موضوع مهدويت بيگانه و ناآشنا هستند.
لذا يكي از اصلي ترين وظايف در باب مهدويت اين است كه يك منتظر واقعي در بعد علمي، عقلي و رفتاري پيرو واقعي امام باشد و ايمان و فضايل را در وجودش تقويت كند و در وهله اول به ولايت اهل بيت عصمت و طهارت(ع) تمسك بجويد. از حضرت امام صادق(ع) روايت است كه فرمودند: خوشا به حال شيعيان ما، همان كساني كه تمسك مي جويند به محبت ما در زمان غيبت قائم ما.»
مرادي به روايت ديگري از امام زين العابدين(ع) اشاره مي كند و مي گويد: «امام سجاد(ع) مي فرمايند: هر كس كه در زمان غيبت امام زمان(عج) در ولايت ما اهل بيت عليهم السلام ثابت قدم باشد پاداش هزار شهيد از شهداي جنگ بدر و احد را به او مي دهند. اين حديث بسيار پر مغز از امام چهارم شيعيان نشان از اهميت بسيار زياد بحث ولايت پذيري و ثابت قدم ماندن در راه ولايت اهل بيت و نايب امام زمان(عج) دارد.»
یکی از کتابهای معتبر و با ارزش در زمینهی مهدویت کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدّعا للقائم علیه السلام» است.
مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» است و این کتاب به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا فداه) نوشته و نام گذاری شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است.
نویسندهی این اثر با ارزش «آیت الله محمدتقی موسوی اصفهانی» میباشند.
به راستی، هیچ کتابی همچون مکیال المکارم، شما را با وظایف و حقوق بنده نسبت به امام زمان (عج) آشنا نمیکند. از طرف دیگر، الطاف امام زمان (ع) نسبت به بندگان در کتاب به طور مفصل بیان شده است.
تعداد بابهای کتاب مکیال المکارم، مانند تعداد دروازههای بهشت، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است: شناختن امام زمان (عج)، اثبات امامت ایشان، قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، لزوم دعای ما برای امام، نتایج دعا برای فرج، بهترین اوقات دعا، چگونگی دعا برای فرج و تکالیف منتظران .
برای اطلاعات بیشتر و دانلود این کتاب میتوانید به پایگاه تخصصی مکیال المکارم مراجعه فرمایید.
در این کتاب گران سنگ 80 وظیفه و تکلیف ما نسبت به حضرت مهدی در عصر غیبت بیان شده است که به شرح زیر است:
1. تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگیهای آن حضرت
2. رعایت ادب نسبت به او
آن بخشي كه مربوط به نيروهاي رزمي است، أعم از سپاه و ارتش و بسيج و مانند آن، همان است كه طبق آن روايت معروف وجود مبارك امام صادق (ع) فرمود : هر كدام از شماها قبل از ظهور آن حضرت خود را مهيا كند، و اليعد احدكم قبل خروجه ) و لو بسهم. آنجا لقب پر بركت قيام را اسم مي برد كه ما از آن با ضمير ياد كرديم. فرمود: قبل از ظهور آن حضرت هر كسي خود را آماده كند، ولو با يك تير ! براي اينكه يا فرمان جهاد صادر مي شود، يا لاأقل مي خواهد از خودش دفاع بكند. اين نيروي رزمي، اين بسيجي بودن، اين با تير آشنا بودن؛ وظيفه كساني است كه در خط مقدّم انتظار به سر مي برند در بخش هاي نظامي.اين ولو با يك تير خودش را آماده بكند، نشانه آن است كه وجود مبارك حضرت، دشمنان فراواني دارد؛ بالأخره اين دشمنان از هر طرف حمله مي كنند و ياران حضرت هم بايد از هرطرفي دفاع بكنند.
يك وظيفه عمومي است كه همگان، هر كسي كه منتظر ظهور آن حضرت است بايد آن وظيفه را تحصيل كند و يك سلسله وظائف خاص است. آن وظائف عمومي را همه شما در محافل ديگر شنيده ايد. امّا آن وظائف خاص؛ بخشي مربوط به نيروي نظامي؛ ارتش، سپاه، بسيج و مانند آن است، بخشي هم مربوط به حوزويان و دانشگاهيان. اينك با هم مطالب را از نظر مي گذرانيم.
دست های من … به امید نوازش پلک هایت با من همراهند…!
و پاهایم … نمیدانم مرا به کجا می برند…
شب هنگام در جست و جوی تو… دلم را میان ظلمت و سیاهی غیبت می کشانند!
بندبند وجودم به انتظارت نشسته است…
کاش بیایی و مرا از این التهاب رهایی بخشی…
کاش بیایی … کاش بیایی…
ای بهترین بهانه… یا مهدی…
اللهم عجل لولیک الفرج…
او می آید….
یا صاحب الزمان رمز ظهور تو ترک گناه و یکدلی و دعای ماست.
سلام مولای من، سلام معشوق عالمیان، سلام انتظار منتظران
می خواهم از جور زمانه بگویم ، می خواهم بگویم و بنویسم از فسادی که جهان را چون پرده ای فراگرفته اما زمان فرصتی است اندک و انسان آدمی است ناتوان. پس ذره ای از درد دلم را به زبان می آورم تا بدانی چقدر دلگیر و خسته ام.
آغاز نامه به جهانبان جهان و جهانیان خدای هر دو جهان:
مولای من می دانی چند سال است انتظار می کشم. از وقتی سخن گفته ام و معنای سخن خود را فهمیده ام انتظارت را می کشم. بیا و این انتظار مرا پایان بده.
به ادامه مطلب بروید
در میان علماى مختلف اعصار كمتر عالمى به پایه جلالت قدر و عظمت مقامات معنوى قدوه عارفان صاحب نفس طاهره قدسیه جناب سید بن طاووس قدّس سرّه مىرسد كه در سنه “664″ از دنیا رفتهاند.
راه و رابطه او با ولىّ زمان حضرت صاحب الامر «ارواحنا له الفداء» بسیار خصوصى و داراى اسرار بوده است.
محدّث نورى مىگوید:
از مواضعى از كتابهاى ابن طاووس خصوصا كتاب كشف المحجّه ایشان ظاهر مىشود كه باب ملاقات وى با حضرت ولىّ عصر علیه السلام باز بوده…
سید مناجات سحرگاه امام زمان «ارواحنا فداه» را در سامرا شنید.
وى مىگوید: «شبى در سامرا در وقت سحر دعاى آن حضرت را شنیدم پس، از آن بزرگوار فرا گرفته و حفظ كردم كه آن حضرت كسانى از احیاء و اموات ذكر نموده و براى آنها دعا كرده و فرمود:
«و ابقهم یا و احیهم فى عزّنا ملكنا و سلطاننا و دولتنا»، (بار خدایا آنان را باقى بگذار و یا اینكه زنده گردان آنان را در عزت ما و ملك و سلطنت و دولت ما)، و این جریان در شب چهارشنبه سیزدهم ذى القعده سال “638″ بود.»
و بعضى در رابطه با این عبارت سیّد قدّس سرّه فرمودهاند: معلوم مىشود كه حضرت حجت علیه السّلام در وقت سحر و در نماز شب چهل مۆمن را دعا كردهاند، بعد گفتهاند: خدایا اینان را باقى بگذار یا زنده گردان براى دولت و ایام قدرت ما.
خوانندگان عزیز از اینكه سید مىفرماید كسانى از احیاء و اموات را ذكر فرمود و دعا كرد، استفاده مىشود كه آن عالم عارف نامدار، مدت مدیدى در آن حالت خلوص معنوى بوده و آهنگ روحبخش ولىّ زمان حجة بن الحسن «عجل اللّه تعالى فرجه» او را سرشار از صفا و معنویت ساخته بوده است.
به ادامه مطلب بروید
تو که بیایی،
گل های محمدی،
به تو سجده خواهند کرد …
ای محمدی ترین گل تاریخ
اللهم عجل لولیک الفرج
آشفته ام، آقا، دوباره رو به راهم کن
بیرون از این زندان تاریک گناهم کن
چیز زیادی از تو و چشمت نمی خواهم
منت سرم بگذار و یک لحظه نگاهم کن
منتظرم!
منتظر دلى از جنس نور، کسى از قوم خورشید!
کسى از نژاد نفس هاى گرم!
مردم نیز منتظرند!
و غرق در لحظه هاى انتظار،
نیازشان را از لا به لاى نفس هاى حیران خود بازگو مى کنند …
به ادامه مطلب بروید
اهل دلی را گفتند عشق چند حرف دارد؟
بیسواد گفت: 4 حرف
همه خندیدند در حالی که او زیر لب میگفت :
مگر"مهدی"چند حرف دارد.
سالروز مبعث رسول اکرم به پیشگاه امام عصر مبارک
انتظارش، انتظارم سیر کرد
آنکه می خواهد بیاید دیر کرد
تا به کى در انتظارش دیده بر در دوختن؟
آمدن،
رفتن،
ندیدن،
سوختن …
ای که دستت می رسد بر زلف یار،
در حضورش نام ما را هم بیار …
اللهم عجل لولیک الفرج